أول تعليق لـ”حمو بيكا” على قرار منعه من الغناء من نقابة الموسيقيين

علق مغني المهرجانات الشعبية حمو بيكا علي قرار منعه رسمياً من الغناء وفقاً لقرار نقابة المهن الموسيقية التي يرأسها الفنان هاني شاكر، إلي جانب العديد من المغنيين والمطربين، حيث خرج حمو بيكا في بث مباشر علي صفحته الرسمية علي فيس بوك قائلاً: “بشكر نقابة المهن الموسيقية ليكم الاحترام والتقدير، انا فرحان وسعيد لأني بسمع نفس القرار بقالي 5 سنين، اتكلمت كتير وتعبت واتعملي قضايا ومحاضر .. أنا معايا ناس فاتحة بيوت كتير”.

تعليق حمو بيكا علي قرار وقفه عن الغناء

كما أضاف حمو بيكا: “ناس كتير لا تصلح للغناء معاهم كارنيه النقابة وبيغنوا، مش هقول أسماء عشان دول صحابي وواكلين مع بعض عيش وملح، انا صوتي عاجبني وعاجب الجمهور اللي بيسمعني، خدوا رأيهم قبل قرار الوقف لو مش عايزينا نبطل غنا”، كما أكد علي دخوله اختبارات النقابة مع تقديم الفيش وتقدمه بالغناء ولم يوفق في الامتحان، وتابع في السياق ذاته قائلاً: “الناس برة مصر بتستقبلنا أحسن استقبال عايزنا نشتغل برة مصر ونسيب بلدنا”.

أسماء الممنوعين من الغناء

وفي هذا الأمر قد أعلنت نقابة الموسيقيين عن أسماء ممنوعين من العمل والغناء في مصر وليس لديهم أي تصريحات أبرزهم كان حمو بيكا وحسن شاكوش، وحسن أبو الروس وكزبرة وحنجرة، ومصطفي زكريا محمد علي، وشواحه وأولاد سليم وفرقة الكعب العالي وعمرو حاحا، ومجدي شطة ووزة مطرية وعلاء فيفتي والزعيم، لحين تصحيح أوضاعهم بالنقابة واجتياز الاختبارات.