بتاع مشاكل.. حمو بيكا يثير الجدل بعد مشاركته اشرف عبدالباقى في مسرحية شمسية واربع كراسي

تعرض الفنان أشرف عبد الباقي، لهجوم شديد من رواد التواصل الاجتماعي، خلال الساعات الماضية عقب نشره بوسترات مسرحيته الجديدة “شمسية وأربع كراسي” والتي تضم العديد من نجوم العرض وجاء من بينهم مغني المهرجانات حمو بيكا والذي تصدر بشكل منفرد أحد أفيشات العمل وجاء كضيف شرف، حيث تحول الإعلان لموجة من الغضب والاستنكار الذي لحق الفنان أشرف عبد الباقي بالتحديد الذي وافق على مشاركة بيكا في المسرحية على الرغم من عدم اعتماده في ومنحه تصريح نقابة المهن الموسيقية واتهمه البعض بالمشاركة في إفساد الذوق العام.

هجوم على أشرف عبد الباقي بسبب حمو بيكا

فور إعلان الفنان أشرف عبد الباقي عن مسرحيته، تعرض لهجوم حاد من الجمهور بسبب مشاركة حمو بيكا كضيف شرف في المسرحية حيث علق أحد النشطاء: ” أنت شخصية محترمة المفروض يا أستاذ أشرف بلاش تشارك في فرض شخصيات زي حمو بيكا علي المجتمع اللي بتساعد في إفساد الزوق العام”، وعلق آخر على صورة بيكا الأخيرة بقوله :”اخر صورة دي بوظت الدنيا”.

وعاتب آخر الفنان أشرف عبد الباقي وكتب: “عيب اوي انتا حضرتك انا من اكتر الناس الي بتحبك وفعلا فخور ان عندنا ف بلدنا واحد زيك لانك بطلعلنا نجوم محدش كان عارف فيهوم حد واصبحو نجوم شباك ودائما بتحب تساعد غيرك ومش مهم عندك نفسك بس انك تجيب واحد زي بيكا ده وطلعو وتعملو حساب ده غلطه متطلعش من اشرف عبد الباقي نهائي ومبروك مقدمه”.

ووجه أحد المعلقين سؤالا للفنان أشرف عبد الباقي وكتب: “سؤال بس هو حضرتك واخد حمو بيكا ده ع ايه معلش !! اي دوره ؟؟ وبعدين انا مش فاهم مقتنعين بي على اي !!”، ومن بين التعليقات كتب أحدهم: “استاذ أشرف انت فنان محترم ومعاك ناس محترمين على أي أساس تضيف معاك حمو بيكا انا شيفه تاريخك واللى قدمته ما يسمحش لل الأشكال دي أنتو اللى بتعملهم قيمة للأسف”، وأضاف أخر:”يا أستاذ أشرف بغض النظر عن موهبه حضرتك و خفه الظل تاريخك الفني بس الناس بتحبك لأنك بتحترم عقولها و ثقافتها ارجوك بلاش تكون اداه لنشر الجهل و السموم في عقولنا”.

بتاع مشاكل.. حمو بيكا يثير الجدل بعد مشاركته اشرف عبدالباقى في مسرحية شمسية واربع كراسي بتاع مشاكل.. حمو بيكا يثير الجدل بعد مشاركته اشرف عبدالباقى في مسرحية شمسية واربع كراسي بتاع مشاكل.. حمو بيكا يثير الجدل بعد مشاركته اشرف عبدالباقى في مسرحية شمسية واربع كراسي بتاع مشاكل.. حمو بيكا يثير الجدل بعد مشاركته اشرف عبدالباقى في مسرحية شمسية واربع كراسي بتاع مشاكل.. حمو بيكا يثير الجدل بعد مشاركته اشرف عبدالباقى في مسرحية شمسية واربع كراسي

وطالب أحد الجماهير بإبعاد بيكا وكتب: “واضح ان فى اجماع على ابعاد كائن غير مرغوب فيه ياريت تلبى النداء”، وعلق أخر:”إزاي حمو بيكا و أشرف عبد الباقي أنتا بتشجع حمو بيكا إزاي و نقابه مش مديالو كارينه إنه مغني و هيطلع معاك ولا هو أصلا دوره إيه ف المسرحية”، وفي تعليق آخر كتب أحدهم: “ما ينفعش تطلع معاك حمو بيكا و امثاله انت راجل محترم و ما تنزلش بمستواك و فنك لمستوى بيكا”.

نقيب المهن التمثيلية يعلق

وعلق الدكتور أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، على مشاركة حمو بيكا في مسرحية شمسية وأربع كراسي، حيث قال إن مطرب المهرجانات يشارك في المسرحية كمغني وبالتالي مسألة التصريح له خاصة بنقابة المهن الموسيقية وليست التمثيلية.

بداية عرض مسريحة شمسية وأربع كراسي ومن المقرر أن يبدأ العرض الأول لمسرحية شمسية وأربع كراسي يوم الخميس القادم الموافق الخامس من شهر أغسطس في الساحل الشمالي، حيث ينتهي فريق العمل من البروفات الكاملة على أن تعرض أيام الخميس والجمعة والسبت من كل أسبوع. ويشارك في بطولة المسرحية كلا من:” “أشرف عبدالباقي، محمد عبدالرحمن، أوس أوس، محمد أنور، وميرهان حسين”، وتأتي من تأليف كريم سامي كيمز، وأحمد عبدالوهاب، وإخراج أشرف عبدالباقي.